Skip navigation

8.2.16 Az avatár szerepe és jellemzői

Napjainkban oktatási kontextusban is sokat lehet hallani az avatár fogalmát. A virtuális terekben kezdetben a felhasználó nem jelenhetett meg, mert a technika nem volt alkalmas erre a feladatra. Később a technológiai fejlődés lehetővé tette, hogy a felhasználó egyes testrészeinek (pl. kéz) valós képe és a virtuális tér elemei együtt jelenjenek meg, de a felhasználó arca csak az utóbbi években jelent meg az alkalmazásokban. A technika folyamatos fejlődése ellenére a virtuális terekben megjelenő valós személyek tekintete élettelen maradt, ami a felhasználók beszámolói szerint sokkal zavaróbb, mintha nem jelenne meg az emberi arc az alkalmazásban, vagy nem fotorealisztikus formában (hanem pl. stilizálva) jelenne meg.

24. ábra: Second Life avatár
24. ábra: Second Life avatár



Az avatár kifejezés a valós külsőnk virtuális megjelenési formáját jelenti, amelyet a virtuális terekben használunk. Amikor tehát belépünk a virtuális térbe (elindítunk egy programot, kapcsolódunk egy weboldalhoz vagy a kettő kombinációját tesszük), az általunk kreált karakter fog képviselni minket, ez fog megjelenni a képernyőn és ezt a karaktert fogja látni a virtuális közösség többi résztvevője is.

Az avatárunk létrehozásakor kiválaszthatjuk összes külső megjelenési jellemzőnket, kezdve a nemünktől a hajunk, szemünk színéig stb. A különböző virtuális terek és közösségek különböző mértékben testre­szabható avatárokat kínálnak fel, sőt vásárolhatunk (akár több százezer forintot elköltve) előre elkészített karaktereket is. A tapasztalatok szerint a virtuális terek felhasználóinak az első avatárjai nagyon távol állnak a felhasználó valós külsejétől és többnyire extrém külsővel rendelkeznek, de a virtuális térben eltöltött idő növekedésével a szélsőséges külső jellemvonások száma csökken, és az avatár többé-kevésbé hasonlítani kezd a valós személyhez.