Skip navigation

5.3.2 A közösségi oldalak, közösségi média

A közösségi oldalak, közösségi média40



40 A fogalmat sokan social network-ra szűkítve eltérően használják értelmezésemben közösségi ismertségi háló(zat)ként fogom fel és használom.

A webkettes szolgáltatásokkal elterjedt közösségi oldalak internet-alapú alkalmazások csoportjaként lehetővé teszik, hogy a felhasználók tartalmat készítsenek és megosszák azt. A közösségi műfajok elvi alapját, túl a web 2.0 elméleti, gazdasági és technikai alapjain a felhasználó által alkotó módon az interneten a nyilvánossága számára elérhető és közzétett tartalom képezi. Definíciója:

A közösségi média a felhasználók által létrehozott tartalom, olyan széles körben hozzáférhető technológiák segítségével, amelyek megkönnyítik a kommunikációt, befolyásolják a csoporttagokkal és a szélesebb közönséggel folytatott interakciót, tipikusan az interneten, vagy a mobil kommunikációs hálózaton keresztül.41

Manovich42 hangsúlyozza, hogy a közösségi média mellett további fontos fogalom a felhasználók által létrehozott tartalom, a hálózat mint platform, a folkszonómia (közösségi címkézés), a szindikáció (egymástól elkülönülő oldalak összefogása), valamint a tömeges együttműködés.



41 Nagy Tamás: Vélemény 2.0 – Közösségi média könyv       
Forrás:http://mek.oszk.hu/10300/10353/ és http://en.wikipedia.org/wiki/Social_media [elektronikus dokumentum] (Hozzáférés ideje: 2012. 07.09.)

42 Lev Manovich: A mindennapi (média)élet gyakorlata.          
http://apertura.hu/2011/tavasz/manovich. Az esszé eredeti megjelenése: Manovich, Lev: The practice of everyday (media) life. In Geert Lovink & Sabine Niederer (szerk.): Video VortexReader – Responsesto YouTube. Amsterdam, Institute of Network Cultures. 2008. 33-44. Fordította: Mátyus Imre.