Skip navigation

5.2.1 A generációkról

A fogalom a naptári és az átélt egyidejűségen alapuló, olyan, korban közel álló személyek csoportját jelenti, akiket társas-közösségi-történelmi élményeken, eseményeken alapuló erős összetartó erő jellemez. (Manheim, Karl szerint egy nemzedéket a közös élmény határoz meg.) A társadalomtudományokban X, Y, Z betűket a generációk jelölésére használják.

Az információs korszak31 kezdetén sokak számára a közös rádióhallgatás élménye (magyar-angol futballmérkőzés), a televíziózásban a hétfői adásszünet, a televíziós táncdalfesztiválok és ki mit tudok megtekintése, a rendszerváltás éveiben lejátszódó társadalmi események voltak jelentősek. A generációk azonban nem csupán a tömegmédia területén, hanem a személyi számítógépet használók körére is értelmezhető: pl. a Commodore számítógép megjelenése, a DOS operációs rendszer használata, az első email postafiók létrehozása, közös használatú pc-k munkahelyeken, az első weboldal elkészítése, az első okostelefon vagy táblagép megkapása. Mindezt kiegészíti a webes böngészéstől kezdve a tartalomfeltöltésen át a megosztáson alapuló hálózatiság élménye.

A digitális technikák fejlődése – különösen az internet hálózatának globális elérhetősége – kapcsán megfogalmazódik, hogy a különböző generációk számára hogy alakul az ezekhez való hozzáférés, és hogyan befolyásolja a generációk különböző (tanulási, munka szabadidő, információszerzési) tulajdonságait.

Vizsgáljuk meg alaposabban, milyen jelentősebb felhasználói generációk jelentek meg az elmúlt évtizedekben!



31 (melyet D. Bell D. (1976) szerint, nem izomerő, vagy energia jellemzi, hanem az információ számít és amelyben „… a foglalkoztatottak nagy része nem vesz részt megfogható javak előállításában” (Bell 1976: 127, 348).