Skip navigation

9.2.1 Tudnivalók a foglalkozások szervezésével kapcsolatban

A kommunikációt fejlesztő foglakozásokra a pedagógusnak ugyanúgy fel kell készülnie, mint egy tanítási órára. Csak az alapos felkészülés és a jól megtervezett foglalkozás érheti el célját. Lehet, hogy a véletlenszerűen kiválasztott játékok is jó hangulatot teremtenek, de ezek csak „játékórák” lesznek, a kívánt fejlődést nem biztosítják az osztály, vagy az egyes tanulók esetében.

Javaslatok:

  1. Célszerű, ha nem az egész osztály vesz részt egyszerre a foglakozáson, mert az ideális létszám 10-12 fő. Ha több csoportra bontjuk az osztályt, akár egymás kontrollcsoportjaként is működhetnek.
  2. A gyakorlatok során jó, ha a résztvevők körben ülnek, ezzel is érzékeltethetjük a zárt közeget, azt, hogy ami itt történik, az a „mi ügyünk”. Az osztálytermet ennek megfelelően át kell rendezni.
  3. A foglalkozások optimális időtartama 2X45 perc.
  4. Mindig készítsünk óratervet, de legyen idő aktuális kérdések, helyzetek és problémák megbeszélésre is!
  5. A foglalkozás bemelegítéssel induljon, ami lehet mozgásgyakorlat vagy akár önmegfigyelési feladat. Minden tanulónak biztosítsunk lehetőséget a megszólalásra, tapasztalatainak kinyilvánítására. A foglalkozást ismét lazító vagy mozgást igénylő feladatokkal zárjuk.
  6. A gyakorlatok kiválasztásánál tartsuk be a fokozatosság elvét. Az induló csoport esetében először olyan gyakorlatokat végeztessünk, amiben mindenki részt vesz, és csak később kerüljenek sorra az egyéni fejlesztést szolgáló gyakorlatok.
  7. A kommunikációt fejlesztő foglalkozásokon soha ne osztályozzunk, még jeles érdemjeggyel sem!
  8. Számítsunk arra, hogy a gyakorlatok és a tanóránál oldottabb légkörben zajló foglalkozások a tanulók magatartásában hamar változást idéznek elő!
  9. A terem mérete olyan legyen, ami biztosítja a mozgási lehetőséget, de emellett a bensőséges hangulatot is, ha kell.
  10. A foglalkozásokat rögzíthetjük kamerával is, ez lehetőséget ad az önelemzésre és értékelésre is. Fontos, hogy a felvétel a tanulók tudtával és beleegyezésével történjen.