Skip navigation

7.3.3.4. Testtartás

A kommunikációs lehetőségei nagyon hasonlatosak a kéz mozgásaihoz. A pedagógusnak magabiztosságot, erőt kell kifejeznie testtartásával anélkül, hogy merevséget, távolságot éreztetne. Különösen fontossá vált ez korunkban, amikor terjed a lezser, nyegle, összerendezetlen testtartás a fiatalok körében. A pedagógus saját példájával segíti ennek elutasítását.

A pedagógus - kivételes eseteket leszámítva - állva tartja az órát. Az ülő ember kevésbé dinamikus, kevésbé lehet figyelni rá. Az állás sose legyen túl merev. Helytelen, ha a tanár túl sokat mozog, fel-alá járkál, ezzel szinte kifárasztja diákjait, hiszen tekintetükkel képtelenek követni. Ugyan így helytelen lehet az egyhelyben állás, a padra támaszkodás is. Gyakori hiba a pedagógusoknál, hogy a táblai munka során megfelejtkezik magáról és a gyerekekről. Amíg előad, magyaráz összerendezett a mozgása, azonban amint a tábla felé fordul, vagy a padok között járkál, változtat stílusán.