Skip navigation

6.2.6.1. A leggyakoribb tanórai rituálék

Az órakezdő rituálé részei

  1. testhelyzetre, tekintet irányára vonatkozó utasítások
  2. köszönés
  3. a jelentés szövege
  4. a pedagógus utasítása, engedélye a testhelyzet változtatására

A tanórát záró rituálé részei

Jellemzője bizonyos szabályozottság, melynek vannak az előzményekre visszautaló, és előremutató elemei egyaránt. A szokásszerűen hagyományozódott séma:

  1. házi feladat kijelölése
  2. az osztály munkájának értékelése
  3. felszólítás az eszközök elpakolására
  4. felszólítás a felállásra
  5. elköszönés

A gyakorlatban az idő hiánya és más szabályok miatt egyes elemek kimaradnak.

Filmrészlet egy órakezdésről



A beszélgető körök

Az először Freinet francia reformpedagógus által alkalmazott módszert ma már nemcsak az alternatív oktatásban használják. a beszélgetések célja sokrétű:

  1. egymásra figyelés
  2. a különböző társadalmi, közösségi együttélésre vonatkozó viselkedési szabályok megtanulása
  3. szociális készségek alakítása
  4. a nyelvi kifejezőképesség fejlesztése

Egyéb rituális elemek a tanórán

  1. köszönés – viszontköszönés
  2. megszólítások
  3. kézfelemelési konvenció – jelentkezés

Az iskolai ritualizáció fő eszközeit Zrinszky László tágabban értelmezte, beleértett mindenfajta szabályozót: tantervek, órarendek, házirendek és egyéb elvárási kritériumok - „rejtett tanterv”.

„Az egyének ily módon konkrét cselekvésmintákhoz jutnak, és kommunikatív viselkedésük beleolvad egy jól strukturált szociális drámába, amelyet nem reflexíven ragadnak meg, hanem szcenikailag.” [6]



[6] Zrinszky László (2002): Gyakorlati pedagógiai kommunikáció. ADU-FITT IMAGE, Budapest