- Kapcsolati készségek
- 1.Bevezetés
- 2. LECKE: A PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ SAJÁTOSSÁGAI
- 3. LECKE: KOMMUNIKÁCIÓS CSATORNÁK – A VERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ SAJÁTOSSÁGAI
- 4. LECKE: KOMMUNIKÁCIÓS CSATORNÁK – A NONVERBÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ SAJÁTOSSÁGAI
- 5. LECKE: A PROFESSZIONÁLIS TANÁRI KOMMUNIKÁCIÓ
- 6. A TANÍTÁS-TANULÁS FOLYAMATÁBAN ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓS MÓDOK
- 6.1 CÉLKITŰZÉSEK ÉS KOMPETENCIÁK
- 6.2 TANANYAG
- 6.3 ÖSSZEFOGLALÁS, KÉRDÉSEK
- 7. LECKE: A KOMMUNIKÁCIÓS HIBÁK ÉS AZOK ELKERÜLÉSÉNEK MÓDSZEREI
- 8. LECKE: KOMMUNIKÁCIÓS GÁTAK ÉS EZEK FELOLDÁSA A PEDAGÓGIAI GYAKORLATBAN
- 9. LECKE: KOMMUNIKÁCIÓS KÉPESSÉGFEJLESZTÉS A TANÍTÁSI ÓRÁKON
- 10. LECKE: A KEZDŐ PEDAGÓGUSOKAT ÉRINTŐ PROBLÉMÁK, AZ ÖNFEJLESZTÉS LEHETŐSÉGEI
- 11. LECKE: OSZTÁLYTERMI INTERAKCIÓK ELEMZÉSÉNEK MÓDSZEREI
- 12. LECKE: A PEDAGÓGIAI KÉPESSÉGEK ÉS EZEK JELENTŐSÉGE A PEDAGÓGUSMESTERSÉGBEN
- 13. LECKE: ÖSSZEFOGLALÁS
5.2 A KOMMUNIKÁCIÓS KOMPETENCIA
Kommunikációs kompetencia: az egyén képessége arra, hogy két vagy több ember közötti interakcióban, valamilyen közös jelrendszerben információcserét bonyolítson le: információkat fogadjon és adjon függetlenül attól, hogy az információ milyen jelekben, milyen rendszerekben nyilvánul meg. Az egyén képessége arra, hogy aktívan részt vegyen a közvetlen emberi interakciókban.
A kommunikációs kompetencia birtokában az egyén képes az érzéseit, gondolatait a különböző kommunikációs csatornákon keresztül a lehető legpontosabban, a kontextushoz kapcsolódó szociális normák által szabályozott viselkedésben kifejezni és a címzetthez eljuttatni.
Az egyén képes az interakcióban részt vevő partner/partnerek közleményét a lehető legteljesebben, jelentésvesztés nélkül fogadni. Képes a partner teljes nem verbális kommunikációjának érzékelésére és felhasználására az interakció kommunikációs folyamataiban (empátiás viselkedés).