Skip navigation

5.2.2.1. A hatékony tanári kommunikáció jellemzői

Megjelenés:

Jelentős mértékben igényelték, hogy a tanár jólöltözött legyen, s ezt a nőtanároknál fontosabbnak tartották, mint a férfi tanároknál. Előadás tartásánál kedvezőbbnek ítélték, ha a tanár helyváltoztató mozgásokat végez.

Oktatási kommunikáció:

A csak előadásra építő módszert kevésbé kedvelik, a vita sokkal népszerűbb. Ha azonban előadásról van szó, akkor sokkal jobban kedvelik a strukturált, esetleg vázlattal is kísért előadást. Elvárják, hogy a tanár az előadás fontosabb körvonalait ismertesse. Inkább meghallgatnak egy strukturált, de monoton és kissé unalmas előadást, mint az olyat, ami szóvirágokkal van telitűzdelve. Igények, amelyek még felmerültek: Velünk beszéljen, ne csak hozzánk. Értékes, naprakész információi legyenek. Képes légyen a tanulók szintjén kommunikálni. Példákat mondjon a fogalmak szemléltetésére. Érzékelje, hol tartanak a diákok a tanulási folyamatban. Előnyben részesül az, aki hatékonyan képes alkalmazni a humort, a viccet, és szellemes megjegyzései vannak.

Kapcsolati, emocionális válaszok:

A hatékony tanárok segítséget adnak a kötelező csoportos oktatáson kívül. Barátságosan közelednek tanulóikhoz, és őszintén érdeklődnek irántuk. Lelkesednek a tanítás és a tanítványok iránt. A tanulókat egyedként kezelik, nem pedig unalmas emberek csoportjaként. Nem felejtették el, hogy valaha ők is tanulók voltak. Megalapozott ismereteik vannak és képesek erről beszélni.