Skip navigation

9.2.2 Mennyiségi (kvantitatív) értékelés

A megvizsgált teljesítményhez valamilyen számszerű értéket rendelünk, azzal fejezzük ki a teljesítmény színvonalát, értékét.

Megítélés = átmenet a minőségi és mennyiségi értékelés között.

Becslés = az általunk elképzelt skálán gondolatban elhelyezzük a megfigyelt teljesítményt, a skála fokozataival fejezzük ki a teljesítmény színvonalát (Osztályozás = becslés).

Mérés = egy mérőeszközön rögzített skálát hozzámérünk egy megvizsgálandó tulajdonsághoz, teljesítményhez – eszköze a teszt.

Osztályozás

Az értékelés nem azonos az osztályozással, az osztályozás a tanulók iskolai teljesítményének közvetlen mennyiségi értelmezése, amely történhet számokkal vagy különböző szimbólumokkal

Az osztályozás előnyei: könnyen kezelhető, jól áttekinthető, rugalmas, a különböző feltételekhez alkalmazható, személyes, lehetővé teszi a teljesítmények összemérését.

Általános hibák az osztályozásnál: a tanuló személyiségének minősítése, fegyelmezési eszközként történő használata, „skatulyázás”.

Az osztályozás alternatívái:

  • A numerikus skála szűkítése = hármasnál rosszabb jegyet nem ad tanár
  • A numerikus skála szélesítése = tízes skála
  • Az „osztályzatvektor” = egy tantárgyból több osztályzat adása
  • A szöveges értékelés
Tesztek használata az oktatásban – előnyök és hátrányok

A pedagógiai értékelésben alkalmazott tesztek ma már az iskola szerves részévé váltak, mivel alkalmasak a tanulók tudásának, tulajdonságainak illetve a tanulók, az iskolák közötti különbségek kifejezésére. Ezen előnyök mellett azonban vannak hátrányai is. A tesztek túlzott használata fokozott stressznek teszi ki a tanulót és az iskolát egyaránt, ami teljesítmény csökkenéshez vezethet.