Skip navigation

8.2.4 A felnőtt tanuló jellemzői

A felnőtt tanulóknak számos sajátos jellemzőjük van, úgymint:

  • az élettapasztalat,
  • többnyire munka, család mellett történik a tanulás
  • és nagyon heterogének: életkor, családi állapot, motiváció, munkakör alapján stb.

 

Felnőtt tanulók pozitív sajátosságai között szokás említeni:

  • a nagyobb felelősségtudatot és felelősségvállalást
  • az erősebb kitartást
  • a gazdagabb valóságismeretet, az élettapasztalatot
  • és a pozitívabb intellektuális és gondolkodási képességeket

 

A szakirodalom (Kálmán 2008, Kraiciné és Csoma 2012, Koltai és Zrinszky 2008 stb.) általában véve az alábbi vonásokat emeli ki a felnőttek tanulási jellemzőiként:

  • az új ismereteket saját tapasztalataikra vonatkoztatják (konstruktív tanulás),
  • különböző intenzitással tanulnak,
  • igénylik, hogy odafigyeljenek speciális tanulási szükségleteikre (felnőtt emberként kezeljék őket; emellett a tanulás többnyire munka, család mellett valósul meg)
  • megerősítést várnak,
  • frusztráció, szorongás nélkül akarnak tanulni stb..45


45 Durkó Mátyás: Az andragógia. A felnőttnevelés és közművelődés új útjai. MMI. 1999.