Skip navigation

6.2.2 Szempontsor az iskolák belső világának a megismeréséhez

3.1 Videó: Gyakorló Iskola bemutatása

3.2 Videó: Gyakorló Iskola bemutatása

3.3 Videó: Gyakorló Iskola bemutatása

3.4 Videó: Gyakorló Iskola bemutatása

3.5 Videó: Gyakorló Iskola bemutatása



Az iskolák belső világának megismeréséhez, a terepmunka segítéséhez rövidített változatban ajánlunk néhány kidolgozott, gyakorlatban alkalmazott szempontot, Golnhoferék munkája alapján:

Az iskolák és környezetük:

  • Az iskolával kapcsolatos társadalmi igények
  • Iskolakép a társadalomban
  • Az iskola működésére ható szereplők, illetve működésében érdekeltek
  • Kapcsolat a szűkebb és tágabb környezettel
  • A makro társadalmi környezet
  • A helyi társadalom és az iskola
  • A fenntartók és az iskola
  • A család és az iskola
  • Az iskolák közötti kapcsolatok, hálózatok

 

Az iskolákon belüli viszonyok:

  • A szervezet működése
  • Intézményi struktúrák és működésük
  • Az iskolavezetés sajátosságai. Az iskolavezetés és a tantestület
  • Szervezeti kultúra
  • Az iskolai szereplők, szervezeten belüli kapcsolatok
  • Diákjogok, pedagógusjogok, szülőjogok
  • Diákok, diákcsoportok az iskolákban
  • Pedagógusok, pedagóguscsoportok
  • Interakciók az iskolában
  • A változások hatása a szervezet működésére

 

Szocializáció, nevelés az iskolában

  • Személyiségfejlesztés
  • Pedagógusok, tanulók, szülők értékvilága
  • A pedagógusok nevelési feladatai, a feladatok teljesítésének feltételei
  • A diákok és a felnőttvilág (a gyermek- és ifjúsági kultúra, valamint az iskolák)
  • A szocializáció iskolai keretei, tevékenységei
  • A tanítás és tanulás szervezése az iskolákban
  • Pedagógiai kultúra és a tanulókhoz igazodás
  • A tanítás-tanulás infrastruktúrája

 

14. ábra: Dobó István Gimnázium
14. ábra: Dobó István Gimnázium