A nevelésnek azt a részét, amely főként ismeretek elsajátítása, a műveltség megszerzése, intellektuális képességek kialakítása révén járul hozzá a személyiség fejlesztéséhez, oktatásnak nevezzük.
Az oktatás két egymással kölcsönhatásban lezajló folyamat, a tanulás és a tanítás egysége.
A tanulás a tanuló olyan aktív és produktív tevékenysége, amely a társadalmi műveltség, azaz az elméleti és gyakorlati ismeretek, jártasságok és készségek elsajátítása, képességek kialakítása, érzelmi és akarati tulajdonságok fejlődése, a magatartás alakulása révén járul hozzá a személyiség fejlődéséhez.
A tanítás a tanulás célirányos irányítása, azoknak a tevékenységeknek a megszervezése, amelyek a tudás eléréséhez szükségesek.
Az oktatás cél fogalma, funkciói, szintjei:
- a tanulási-tanítási tevékenység eredményének előrevetített képe
- irányító, szelekciós, oorganizációs, értékelő-minősítő funkció – társadalmi elvárás → nevelési eszmény. → általános nevelési cél → oktatási cél → követelmények.
A didaktika alapelvei:
A didaktikai alapelvek olyan általános követelmények, irányelvek, amelyek a tanítási-tanulási folyamat legfontosabb törvényszerűségeit tükrözik; az iskolai oktatás tapasztalataiból leszűrt általánosítások, amelyek következetes érvényesítése tovább növeli a tanítás-tanulás hatékonyságát.
- Az elmélet és a gyakorlat összekapcsolásának elve
- Tudományosság és szakszerűség elve
- A tudatos és aktív elsajátítás
- Ismeretek tartósságának elve
- Szemléletesség elve
- A rendszeresség és fokozatosság elve.
Tervezzen meg egy tetszés szerinti foglalkozást, melyben érvényesülnek a didaktikai alapelvek!