Skip navigation

8.2.2. A reformpedagógia szakaszai

A reformpedagógia szakaszolásában Németh (1996) munkáját követjük. Ennek alapján három klasszikus szakasz különíthető el. Az első periódus 1889–1918-ig tart, ide sorolja a szakirodalom a New School mozgalmat, Maria Montessori, Ovide Decroly, Georg Kerschensteiner és Adolphe Ferriére pedagógiai koncepcióit. A második korszak az 1918-1945 közötti időszak, ez a reformpedagógia kiteljesedésének az időszaka, amikor világméretűvé válik a mozgalom, és az egyes iskolák kapcsolatba lépnek egymással. A harmadik időszak az 1945–1990-ig terjedő korszak, amit sokszor tévesen az alternatív pedagógiával azonosítanak, és bár az alternatív pedagógiák kialakulása kétségtelenül ebben az időszakban zajlik, azonban a 60-as évektől kezdődően.

A következő fejezetek áttekintik ezeket a klasszikus korszakokat, és kiemelik a legjelentősebb képviselőiket.