Skip navigation

4.2.5.1. A tanári kompetenciák

A tanárképzés több jelentős átalakuláson ment keresztül az utóbbi években, a kontinentális képzési hagyomány duális rendszerét 2006-tól a bolognai folyamat által meghatározott kétciklusú tanárképzés váltotta fel. A hároméves első szakaszt (BA/BSc) követő kétéves mesterképzést (MA/MSc) követően szerezhették meg a hallgatók a tanári képesítést. A tanárképzés kimeneti követelményeiben az alábbi tanári kompetenciák vannak:

  1. a tanulói személyiség fejlesztése
  2. tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése
  3. a pedagógiai folyamat tervezése
  4. a szaktudományi tudás felhasználásával a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése
  5. az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák hatékony fejlesztése
  6. a tanulási folyamat szervezése és irányítása
  7. a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása
  8. szakmai együttműködés és kommunikáció
  9. szakmai fejlődésben elkötelezettség, önművelés

A pedagógus életpályamodellben a pedagógusoknak ezeken a kompetenciákon belül kell megmutatniuk fejlődésüket. Az életpályamodell az alábbi szinteket jelöli meg (Kotschy 2011):

  • 0. szint: a gyakorlatra bocsátás feltétele
  • 1. szint: a diplomás tanár
  • 2. szint: a véglegesített tanár
  • 3. szint: a tapasztalt tanár
  • 4. szint: a kiváló tanár
  • 5. szint: a mestertanár. (Bővebben: Kotschy 2011)

A bolognai rendszerű képzést 2013-tól ismét az osztatlan tanárképzés váltotta fel, azaz a tanárjelöltek már tanulmányaik kezdetétől a tanári pályára készülnek.