Skip navigation

1.1.2. Kompetenciák

A kurzus során az alábbi kompetenciák fejlesztését jelöljük ki:

  • A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése
  • A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése
  • Autonómia és felelősségvállalás
Tudás, ismeret
  • ismeri a pedagógia és határtudományainak elméleti alapjait
  • ismereteket szerez a tanulói csoportok jellemzőiről, a tanári szerep dimenzióiról, a köznevelési rendszer működésének egyes sajátosságairól
  • megismeri az oktatási rendszerek társadalmi – gazdasági funkcióit, változásuk, fejlődésük törvényszerűségeit, a szociokulturális háttér és oktatási eredményesség viszonyát, az interkulturális nevelés paradigmáját
  • pedagógiai és szociológiai tudást szerez a szocializációról, a hátrányos helyzetű tanulókról, az enkulturációról és a multikulturalizmusról
  • ismeri az iskolával szembeni társadalmi elvárások főbb jellemzőit, ismeri az iskola, mint szervezet főbb funkcióit, sajátosságait
Attitűdök/nézetek
  • nyitott a demokratikus gondolkodásra és magatartásra nevelés iránt
  • elkötelezett az alapvető demokratikus értékek iránt, szociális érzékenység jellemzi
  • az iskola világában tudatosan törekszik az értékek sokféleségének elfogadására
  • nyitott a személyiségfejlesztés változatos módszereinek elsajátítására
  • elkötelezett a nemzeti értékek és azonosságtudat iránt
Képességek
  • képes a megtapasztalt pedagógiai gyakorlat elemzésére
  • képes reális képet kialakítani a tanulók világáról
  • segíti a csoporttagok közösség iránti elkötelezettségének kialakulását, a demokratikus társadalomban való felelős, aktív szerepvállalás tanulását, a helyi, nemzeti és egyetemes emberi értékek elfogadását
  • képes értelmezni és a tanulók érdekében felhasználni azokat a társadalmi-kulturális jelenségeket, amelyek befolyásolják a tanulók esélyeit, iskolai, illetve iskolán kívüli életét