Skip navigation

8.6.1 A hang szerepe az ELEKTRONIKUS tananyagokban

A hang, mint médiaelem fontos szerepet kap az elektronikus tananyagok készítésekor. Komoly dramaturgiai hatása van, érzelmeket, hangulatokat fejezhetünk ki vele, de az auditív csatorna az információátadás szempontjából is fontos összetevője a multimédiának.

A hang többféle formában jelenhet meg:

− effektként,

− narrációként, és

− kísérőzeneként.

A hangeffektek használatát megfontolt tudatos tervezés előzze meg, mert a nem megfelelő helyen és módon történő öncélú alkalmazás elveszi a tanuló figyelmét, zavarja a koncentrációt. Bizonyos esetekben azonban hasznosak is lehetnek, segíthetik a navigációt, például fogyatékkal élők esetében, vagy olyan speciális esetekben ahol a célközönség még nem tud olvasni, (óvodásoknál) remekül beválhat feladatok ellenőrzésekor. Így például feladatok megoldása során a jó választ egy taps effekttel jutalmazhatjuk, míg a rossz megoldást egy negatív emóciókat ébresztő effekttel erősíthetjük meg.

A narráció gyakori megoldás elektronikus tananyagok készítésekor. Használhatjuk hangos könyvek esetében, filmek utóhangosítása esetén, vagy olyan multimédiában ahol sok szöveg van, és opcióként a program az írott szöveget felolvassa. Ügyeljünk arra, hogy a narráció legyen jól intonált, kellemes hang, ha lehet, bízzuk a szöveg felmondását profi előadóra.

A harmadik előfordulási lehetősége a hangoknak az elektronikus tananyagokban a kísérőzene, amely erősítheti a motivációt a témára való ráhangolódást, pozitív attitűdöt indukálhat. Zeneválasztáskor mindig ügyeljünk arra, hogy hangulatban mindig igazodjon az adott témához. Tervezéskor mindig vegyük figyelembe a befogadó igényeit és opcióként tegyük lehetővé a zene kikapcsolhatóságát. Nagy koncentrációt igénylő tananyagok esetén érdemes mellőzni a kísérőzene használatát.

Hanganyagok tervezésénél mindig fontos a jó minőség. A jó minőségi paraméterek biztosításához azonban ismernünk kell a hang fizikai tulajdonságait, a digitalizálás paramétereit és eszközeit.