Skip navigation

12.2 BEVEZETÉS

A 21. század társadalmát sokféle jelzővel illetik. Egyrészt nevezhetjük információs társadalomnak hiszen, ma a tevékenységeink zöme az információról szól. Az elmélet szerint, az információs társadalomban az információ előállítása, elosztása, terjesztése, használata és kezelése jelentős gazdasági, politikai és kulturális tevékenység. Ennek a társadalomtípusnak a sajátossága az információtechnológia központi szerepe a termelésben, a gazdaságban és általában a társadalomban.

Másrészt lehet hálózattársadalom amit, úgy határozhatjuk meg, mint a társadalmi és médiahálózatok, társas formációját, amelyek lehetővé teszik ezek közös szerveződését minden lehetséges szinten (egyéni, csoportos/szervezeti vagy társadalmi).

A hálózatok az információs társadalomban információközvetítő szerepet töltenek be, tehát a hálózatokat a modern társadalom „idegrendszerének” nevezhetjük. Ha pedig ez így van, az információs társadalom egyik pillére az internet és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások, technológiák.

 

A kommunikációs tevékenység alapvető eszközei a mind többet tudó számítógépek, mobiltelefonok, a digitális fényképezőgépek, az MP3 lejátszók, a hordozható CD lejátszók, illetve a számítógéphez kapcsolható web kamerák. Ezek a technológiák alapvetően megváltoztatták az elmúlt egy-két évtizedben az életmódunkat, kommunikációs, szórakozási, és fogyasztási szokásainkat, társas kapcsolatainkat.

Az általánosan elterjedt vélekedéssel ellentétben a legtöbb kutatás azt mutatja, hogy mindez mégsem szigetel el. Ezek a technológiák valódi értelmüket akkor nyerik el, ha "kiszabadulnak" a lakás négy fala közül. Az új eszközök lehetővé teszik, hogy bárhol és bármikor kommunikáljunk, mindenféle tartalmat (médiát) magunkkal vigyünk, nézzünk és hallgassunk, és mindezt másokkal megosztva egyre inkább magunk is létrehozóivá váljunk ezeknek.