Skip navigation

11.4 A MOBIL TANULÁS ESZKÖZEI

A mai köz- és felsőoktatás stratégái nagy hibát követnének el, ha nem vennék figyelembe a mobil eszközök lehetőségeit az oktatásban. Ezek (táblagépek, okos telefonok) napjainkra olyan potenciállal és technikai paraméterekkel rendelkeznek, melyek felveszik a versenyt bármelyik számítógéppel és a gyártók ontják hozzájuk a szoftvereket.

Ezek az eszközök mára tömegáruvá váltak, amely egy átlag otthonban is jelen lehetnek.

Az egyik fontos hasznosítási terület az oktatásé lehet, de tudjuk, hogy ez a szektor meglehetősen ár érzékeny. Mindezek ellenére például Indiában bejelentettek egy oktatásra szánt leegyszerűsített modellt, amely állami támogatással 35 dollárért lesz elérhető a diákoknak.

Érdekes és biztató eredményt hozott a „One Laptop Per Child”102 szervezet kísérlete a táblagépek oktatásban való hasznosságáról. Két - modern civilizációtól elzárt - etióp faluban osztottak szét táblagépeket az analfabéta gyerekek között. A táblagépekre előtte oktató programokat, e-könyveket és filmeket telepítettek.

Heti egyszer meglátogatta egy kutató a gyerekeket, hogy felmérje a fejlődésüket. Néhány hónap alatt figyelemre méltó eredményeket mutattak. Volt például olyan gyermek, aki kívülről tudta az „ABC” dalt, vagy egyes szavakat le tudott írni. A legmeglepőbb mégis az volt, hogy 5 hónap után a gép bizonyos letiltott funkcióit feltörték a gyerekek, akik számítástechnikai eszközt a kísérlet előtt nem használtak.



102 Jeffrey J.: New Technology in Developing Countries: A Critique of the One-Laptop-Per-Child Program Social Science Computer Review February 1, 2013 31: 136-138