Skip navigation

11.4.3 Az Apple az oktatásban

Az Apple cég régóta gyárt kiváló eszközöket, de azt kevesen tudják, hogy nem csak eszközeivel, hanem oktatási programjaival és szolgáltatásaival trendteremtő koncepcióival is támogatja az elektronikus tanulási környezetek kialakítását és fejlesztését.

A recept első része, készíts egy eszközt amely, könnyű, hordozható, divatos, és ami a legfontosabb, jó műszaki paraméterekkel rendelkezik és kiváló minőségű. Kínálj hozzá remek programokat, (AppStrore), ösztönözd a fejlesztőket minél innovatívabb szoftverek fejlesztésére, az Apple pedig biztosítja hozzá a keretet és a minőséget.

Az Apple talán legnagyobb vívmánya és sikerének titka, hogy minden jól kitalált eszköz mögé komplett filozófiát építenek, amely nem csak új trendeket határoz meg hanem, hanem tud alkalmazkodni a jövő igényeihez. Így van ez az oktatás területén is, hiszen a felkínált lehetőségek teljes mértékben lefedik a mai tanulók igényeit és gondolkodásmódját. A másik fontos szempont, hogy komoly metodikai hátteret tett az eszközök mögé melyek példamutatónak tekinthetők a mobil tanulás elterjesztésében.

Digitális hátizsák: iPad

Míg a digitális táblák alapvetően a csoportos tanulási élményre épülnek, addig  az iPad elsősorban az önálló tanulás, illetve a jegyzetelés és olvasás eszköztárát teheti teljessé. Az Apple természetesen e köré az eszköz köré is filozófiát kreált. Elnevezte „digitális hátizsáknak” ami az olvasatukban azt jelenti, hogy az eszköz képes az összes nyomtatott tankönyvet, munkafüzetet helyettesíteni nem beszélve az egyéb tartalmakról. Mit is jelent pontosan? Egy olyan eszközről és hozzáadott szoftveres támogatásról van szó, amely képes arra, hogy helyettesítse az a hagyományos iskolai kellékek nagy részét.

71. ábra: Az Apple „digitális hátizsákja”
71. ábra: Az Apple „digitális hátizsákja”



Nézzük meg részletesen, hogyan épül fel a rendszer!

A tanárok részére biztosított a tananyagok prezentációk elkészítésének egyszerű módja. Az egyik az iWork csomag részeként megkapható Keynote program amivel a Power Pointhoz hasonló prezentációkat készíthetünk. A tananyagfejlesztés másik lehetősége az iBooks Author program amelyet ingyen tölthet le a tanár és magas színvonalú digitális interaktív tankönyveket készíthet, ráadásul programozási ismeretek nélkül.

Ezek az iBooks alkalmazáson keresztül jutnak el a tanulókhoz. Ezek a tartalmak részét képezhetik egy iTunes U kurzusnak is. A digitális hátizsák másik pillére az a körülbelül 450.000 alkalmazás, amely letölthető az Apple Store-ból. Ezek között vannak általános használatra szánt programok, például számológép szótárak és vannak kifejezetten az oktatáshoz használható speciális alkalmazások.103

Az Apple a felsőoktatásban, az iTunes U

2012. elején az jelentette be az Apple az iTunes U nevű új alkalmazás megjelenését, mely oktatóknak és tanulóknak biztosít lehetőséget arra, hogy teljes kurzusok anyagát adják át, illetve sajátítsák el iPad, iPhone és iPod Touch készülékeik segítségével104. Az új iTunes U alkalmazással az oktatók kurzusokat állíthatnak össze és menedzselhetnek olyan alapvető alkotóelemeket felhasználva, mint az előadások, házi feladatok, tankönyvek, tesztek és tematikák.

Az alkalmazás előnye, hogy mindenki számára egységes a felülete, vagyis egy meghatározott sablonba lehet feltölteni az anyagokat így azok könnyen értelmezhetőek a felhasználó számára. Az iTunes U alkalmazás révén az iOS-alapú készülékkel rendelkező felhasználók hozzáférést nyernek a világ legnagyobb tananyag katalógusához, (több mint ezer regisztrált egyetemről van szó) melyben olyan neves egyetemek kurzusanyagai találhatók meg, mint a Cambridge, a Berkeley, a Harvard, az Oxford, MIT és a Stanford.

72. ábra: Az iTunes U kezelőfelülete
72. ábra: Az iTunes U kezelőfelülete



A kurzusokat egy web-alapú eszközzel, az iTunes U Course Managerrel hozhatják létre az oktatók, ahol kezelhetik a tanrendet, az elérhető oktatási anyagokat, teszteket, órai segédleteket és egyéb tartalmakat.

Bármilyen, az iTunes U alkalmazásból, az internetről, az iBookStore áruházból vagy az Apple Store kínálatából származó anyagot vagy arra mutató hivatkozást beépíthetnek a tantervükbe.

73. ábra: A lehetségesen alkalmazható oktatási források az iTunes U-ban
73. ábra: A lehetségesen alkalmazható oktatási források az iTunes U-ban



Természetesen ezután a tananyagok elérhetők mindenkinek, aki felvette azokat az egyetemen sőt, alapbeállításként ezeket bárki láthatja, de természetesen az oktatási intézmények lekorlátozhatják az elérést a saját diákjaikra.

Így az iTunes U-val hatalmas mennyiségű oktatási tartalomhoz férhetnek hozzá azok, akik a tanulásnak ezt a módját választják, és ami az Apple számára még lényegesebb, az iTunes U-t oktatási platformként vezethetik be az iskolában.

Amíg nem volt iTunes U, a legjobb egyetemek kurzusanyagai csak az adott időben, az osztályteremben jelen lévő hallgatókhoz juthattak el. Az iTunes U segítségével, tartózkodási helytől függetlenül bárki teljesíthet akár egy egész kurzust úgy, hogy közben korlátlanul hozzáfér a tananyag minden eleméhez. Az iTunes U alkalmazás közvetlen hozzáférést ad a tanulóknak az új könyvekhez, és áttekinthető formában foglalja össze az iBooks alkalmazásban készített jegyzeteket. A könyvek olvasása és a bemutatók, előadások és feladatlisták megtekintése mellett a tanulók Push-alapú értesítéseket is kérhetnek, (amint felkerül valamilyen új elem felületre értesítést kapnak) így mindig időben jutnak hozzá a legfrissebb kurzusinformációkhoz.

 



103 Vö. pl. ezt az alkalmazás-gyűjteményt: http://edujen.com/files/2013/02/AISWA-iPad-Image-1-2013-mu8kro.pdf

104 Az_Apple_felsooktatasi_strategiaja_es_az_Apple_hasznalata_a_mindennapokban
http://videotorium.hu/hu/recordings/details/2454