Skip navigation

10.3 FELADAT KÉSZÍTÉSE LYNX-SZEL

A következőkben egy egyszerű, viszont igen látványos feladatot készítünk el a Lynx program segítségével, amelynek neve varázsdoboz. A feladat lényege, hogy a tanulóknak ki kell választani egy bizonyos kategóriába tartózó képet. A feladat elvégzése során azonnal megerősítést kapnak a megoldás helyességéről.

Egy zöld színű háttéren tíz állat képét látjuk, a feladat pedig az, hogy válasszuk ki közülük az emlősöket, és helyezzük át őket az emlősök feliratú négyzetbe.

50. ábra: A feladat képernyőképe
50. ábra: A feladat képernyőképe

De hogyan történik az ellenőrzés a képek mozgatásával párhuzamosan?

A trükk az, hogy minden állat képét egy ugyanolyan színű pipa vagy iksz jellel foglaljuk csoportba, mint amilyen a háttér.

51. ábra: Az elkészített feladatminta
51. ábra: Az elkészített feladatminta

A szabadkézi rajz eszközzel rajzolunk egy zöld színű „pipa” jelet és egy „iksz” jelet.

Ezeket érdemes rögtön „leklónozni” (kijelölés után jobb klikk és a Klón parancs), mivel így csak egyszer kell megrajzolni a pipa és az iksz jeleket.

Kiválasztunk egy képet, ami egy emlősállatot ábrázol, és mellé húzzuk a már elkészített pipa jelet. Jelöljük ki őket együtt, majd a CTRL+G billentyű kombinációval foglaljuk őket csoportba.

Ugyanezt tegyük meg a többi képpel is, amelyik emlőst ábrázol, egy pipával foglaljuk csoportba, amelyik nem, azt pedig egy iksz-szel.

A csoportba foglalt képeket mozgassuk a zöld színű négyzetbe, így a színazonosság miatt az iksz és a pipa jelek nem fognak látszódni.

Innentől kezdve a feladat egyszerű, amint a tanuló kimozdítja a képet a zöld felületről, máris láthatóvá válik, hogy jól választott-e.